top of page

חקלאות אורגנית מול חקלאות קונבנציונלית

עידו אביאני שימש ככורם של יקב ססלוב בין השנים 2001-2011. 

בטור שכתב במהלך תקופת הכשרתו, מתאר עידו את גידול חלקת הכרם האורגנית של היקב במשך שנה שלמה, ומאפשר הצצה אל מאחורי הקלעים של תהליך הגידול בדרך לייצור יין איכותי.

טור מאת ד"ר עידו אביאני  |  דצמבר 2006

פרק 1: גידול ענבי איכות אורגנים

יין טוב נעשה רק מענבים איכותיים וטעימים. עד לבציר ולריסוק ביקב, הגפנים עוברות עונת גידול ארוכה בכרם.

גפני יין אורגנים - סונומה קליפורניה

שמי עידו אביאני, אני בן 31, ובחמש השנים האחרונות אני הכורם של יקב ססלוב. 

הכותרת מתארת בפשטות את הנושא שעליו אכתוב בשנה הקרובה -  הטיפולים השונים  בכרם יין אורגני במשך שנת גידול שלמה.

סוף אוקטובר, הבציר נגמר והסתיו כאן. למרות שכורם זה או אחר יאמר לכם שתקופות הלבלוב או הבציר עדיפות עליו - כולנו אוהבים לדעת שהיין הצעיר נח לו בשלווה במיכלים ביקב, ובכרם העלים נושרים אט אט.

 

באוירת הסתיו הרגועה אנחנו מתחילים את שנת הגידול הבאה, וזו גם נקודת זמן טובה להתחיל כתיבת טור  באינטרנט. 

צרכני המזון בכלל וצרכני היין בפרט, מגלים יותר ויותר התעניינות בתהליכי הייצור של מה שהם קונים.  ההתעניינות היא גם בריאותית, בגלל ההבנה של חשיבות איכות המזון לבריאותנו, וגם תרבותית, כשסיפור העשייה של האוכל והיין נהיה חלק מהחוויה. הטור הזה יתאר את התפתחות הגפן מזמירה ולבלוב עד להבשלה ובציר, ומיועד לאלה שבצד רחרוח היין וגלגולו בגרון, אוהבים לשמוע את הסיפורים על האנשים והיצירה. 

 

ההתעניינות בחקלאות אורגנית גוברת משנה לשנה. המעודכנים מבינינו קראו כבר מספר כתבות בנושא, חלקן באתר זה. כמגדל אורגני, נראה לי עדיין שרב הערפל על הבהירות, והציבור הרחב לא ממש יודע מה משמעות הכיתוב "אורגני" שמופיע יותר ויותר על מוצרי מזון ויינות. לפיכך, כולי תקווה שליווי הגידול במשך שנה רציפה ישפר את הידיעה וההבנה על גידול ענבים איכותיים בכלל, וגידול אורגני בפרט.

לפני שניגש לעניין - הערה קטנה:

בגלל השאיפה לטור מעניין ומובן עבור כל הקוראים, אשתדל לא לגלוש לתוכן וסגנון מקצועיים מדי. עם זאת, אתייחס לקוראים כבעלי מודעות סביבתית ובעלי זיקה לעולם הצומח - ההסברים יהיו ברמה גבוהה ובשפה פשוטה. 

חקלאות אורגנית מול חקלאות קונבנציונאלית

רוב החקלאים האורגניים היו פעם חקלאים קונבנציונאליים. כשעוברים לחקלאות אורגנית צריך ללמוד להתמודד עם חסרונם של מגוון חומרי הדברה ודישון, אך חשוב מכך, יש לשנות את צורת החשיבה ואת דרך הגידול.

התפיסה בבסיס החקלאות הקונבנציונאלית היא שיש לפעול כדי שהצמח ירכז את מירב האנרגיה בייצור התוצר הנמכר (פרי, ירק, וכו') לקבלת יבול מקסימלי, ושניתן למלא אחר כל שאר צרכי הצמח (דשן, התמודדות עם מחלות ומזיקים) בעזרת חומרים סינתטיים.

 

יש חקלאים שנכנסים לחקלאות אורגנית מתוך חישוב כלכלי קר: הפרמיה שמתקבלת ממכירת תוצרת אורגנית גבוהה מהמחירים היקרים יחסית של חומרי הדישון וההדברה האורגניים, ולכן אפשר לגדל כמו בחקלאות רגילה רק עם חומרים אחרים. חקלאים אלה לא מבצעים שינוי בתפישת הגידול ובדרך כלל חוזרים אחרי כמה שנות ניסיון לחיקה המוכר של החקלאות הקונבנציונאלית.

גפני יין אורגנים - סונומה קליפורניה 2

בחקלאות אורגנית מבחינה מעשית, חל איסור שימוש בדשנים כימיים וחומרי הדברה סינתטיים. מותר להשתמש בתשומות טבעיות כמו מחצבים טבעיים וזבלים מעובדים. מבחינת פילוסופיית הגידול, השאיפה היא לתת לכרם תנאים מיטביים לגידול גפנים חזקות ומאוזנות, ובעקבות כך להגביר את יכולת ההתמודדות עם עקות שונות כמו מזיקים ומחלות. בחקלאות אורגנית אין כוונה לבטל את התערבות האדם במערכת הטבעית, יש כוונה ליצור התערבות נמוכה יחסית תוך התחשבות בגורמים המועילים במערכת האקולוגית, ויצירת ממשק חקלאי בר קיימא. 

 

איך עושים את זה? או לפחות איך אני עושה את זה -  תדעו עוד שנה. בינתיים אפשר להישען אחורה וליהנות מתמונות של הבציר האחרון, ושל הכרם בסתיו.

 

פגישתנו הבאה היא בעוד כחודש, אחרי שאגמור לזרוע את גידול הכיסוי (cover crop) בכרם. גידול הכיסוי הוא טיפול חשוב שכולל זריעה וגידול צמחים שונים בין שורות הגפנים בחורף. בין היתר, טיפול זה מדשן את הקרקע, מעשיר אותה  בחומר אורגני, ומפחית סחף קרקע בחורף.

 

לפי חוקי הכשרות היהודית, גידול כיסוי אסור בכרמים ומותר בכל מטע ממין אחר. עד היום לא הבנתי את הרציונאל מאחורי האיסור הכל-כך ספציפי לטיפול חשוב זה. הרציונאל, אם יימצא, יפורט בטור הבא.

הטור של ד"ר עידו אביאני

bottom of page